Jaar #1 Werken in de Haven bereikt 576.365 jongeren

Geplaatst op: 22 juli 2024

Het eerste jaar van het stimuleringsprogramma Werken in de Haven – dat in december officieel werd ondertekend, maar in september al was begonnen- loopt bijna op z’n einde. Een mooi jaar vol activiteiten en campagnes. Maar wat heeft het nu opgeleverd? Tijdens de evaluatie met de deelnemers werden de cijfers bekend gemaakt.

Krapte op de arbeidsmarkt, een imagoprobleem en een groot gat tussen het onderwijs en het Amsterdamse havenbedrijfsleven. Dat waren de aanleidingen om het stimuleringsprogramma Werken in de Haven te ontwikkelen. Samen met het bedrijfsleven, ORAM, Amports, Port of Amsterdam en de Gemeente Amsterdam (Masterplan Nieuw-West) is besloten om keihard te werken aan de match én de promotie voor de doelgroep jongeren, zij-instromers en werkzoekenden.

Urban-style campagne
Een belangrijke pijler in het stimuleringsprogramma was de ontwikkeling van de website werkenindehaven.amsterdam en de social mediakanalen. Aan het uitgangspunt ‘aanwezig zijn waar de doelgroep zich bevindt’, werd hard gewerkt. In april werden de online-kanalen Snapchat, TikTok, YouTube en Insta gelanceerd om daar contact met de doelgroep te maken.

Met een stoere en urban-style campagnebeeld werd op deze kanalen actiegericht opgeroepen om te kiezen voor een carrière in de haven. In de periode augustus t/m juni heeft de campagne 576.365 jongeren, zij-instromers en werkzoekenden bereikt en was de conversie 6.924. Groei was daarom te zien in de website bezoeken, aanmeldingen voor de banenmarkt en heeft geleid tot maar liefst 31 online sollicitaties.

De haven in focus
Het eerste jaar van het stimuleringsprogramma startte in september 2023 met een educatieve rondvaart in de Amsterdamse haven met 60 studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Ondanks hun keuze voor een logistieke studie zat de haven niet in hun focus. Na twee uur oriënteren was hun blikveld vergroot en de deur geopend naar stages en onderzoekscasussen in de haven van Amsterdam.
Zo gebeurde dat ook bij Hogeschool Inholland en het ROC van Amsterdam.

Naast inhoudelijke verbinding maken met het onderwijs werd er ook deelgenomen aan stage- en banenmarkten, promotie-events én is de eerste klas met werkzoekenden voor het routeplan Haven gestart. Vanaf de start tot en met juli ’24 zijn er in totaal 3.114 ontmoetingen geweest met de doelgroepen.

Aanbevelingen jaar #2 De ondernemer aan zet
Naast activiteiten en campagne-uitingen werd het afgelopen jaar ook achter de schermen gepuzzeld met langetermijnontwikkelingen. De ondernemer is vanaf nu aan zet. In het tweede jaar wordt de nadruk gelegd op de volgende twee punten. Hoe kunnen we de opleidingen goed en structureel laten aansluiten op de praktijk met oog op innovatieve thema’s zoals energietransitie en digitalisering? En hoe zorgen we voor een leer-werktraject bij de werkgever waar ook thema’s zoals ‘leven lang ontwikkelen’ en ‘duurzame inzetbaarheid’ worden gewaarborgd? De ondernemer is aan zet in samenwerking met onderwijs en overheid.