ORAM reageert op halvering riviercruises in Amsterdam

Geplaatst op: 23 april 2024

Gisteren plaatste ik deze foto met als onderschrift: ‘donkere wolken pakken zich samen boven Amsterdam’. Toevalligerwijs scheen de zon op de aanmeerplek voor riviercruiseschepen. De zon is inmiddels ruim achter een donderwolk verdwenen. Amsterdam jaagt 50% van deze schepen de stad uit met aan boord toeristen die wij juist wel graag naar de stad zien komen. De onderbouwing voor deze beslissing is bijzonder mager en lijkt vooral voort te komen uit de onmacht om de grote bezoekersstromen aan te pakken. Een politieke beslissing dus. Met grote gevolgen voor het investeringsklimaat.

  • Na het horen van dit verhaal blijft bij mij de simpele vraag hangen: waarom deze maatregel? Wat lost dit college op met de halvering van de riviercruise?
  • Ik hoor de wethouder spreken over ‘overtoerisme of te wel overlast veroorzakend (massa)toerisme.
  • Als de riviercruisepassagier één ding niet doet dan is het wel overlast veroorzaken. We hebben het hier over toeristen op leeftijd die juist komen voor de culturele kwaliteiten van de stad, de musea, de architectuur, muziek, theater. Vervolgens maken ze uitgebreid gebruik van de betere horeca in de stad en geven ze geld uit in de winkels. Ze slapen bovendien vaak in een hotel voorafgaand of aansluitend op hun cruise.
  • Het aantal is op het totaal aantal toeristen dat de stad jaarlijks aandoet zeer beperkt te noemen. Als we voor een type toerist mochten kiezen als Amsterdam dan zou het toch wel deze zijn, en die sturen we nu weg? Waarom?
  • Dan wordt het klimaat door de wethouder genoemd als argument. De riviercruiseschepen die Amsterdam aandoen zijn echter allen green award gecertificeerd. Dat betekent dat ze aan strenge eisen moeten voldoen als het gaat om geluid, verbruik en nautische veiligheid. Bovendien gebruiken de schepen uitsluitend walstroom als ze aangemeerd liggen. Ze stoten dus 0.0 uit. Wat willen we nog meer?
  • Tenslotte: uit onderzoek blijk dat deze toeristen zo graag naar Amsterdam willen, dat ze altijd een bezoek aan de stad zullen blijven brengen. Dat betekent dat ondanks inperking van het aantal riviercruiseschepen de passagiers toch met toeringcars naar de stad zullen komen. Het aantal blijft, ze betalen alleen geen toeristenbelasting en geven minder geld uit. Wat los dat dan op?
  • Het is wat ons betreft dan ook onbegrijpelijk dat het college juist deze maatregel neemt om overtoerisme tegen te gaan en een sector mét een dusdanige toegevoegde waarde en zónder overlast, zomaar halveert.

Kees Noorman

In de media