Succesvolle aftrap van de AI-reeks in Amsterdam-Noord

Geplaatst op: 15 mei 2026

Op woensdag 13 mei vond in Amsterdam-Noord de eerste workshop AI als strateeg plaats voor ORAM-leden. Tijdens deze interactieve sessie ontdekten ondernemers hoe zij AI strategisch kunnen inzetten voor het opstellen van een ideaal klantprofiel, het aanscherpen van hun positionering en het versterken van hun onderscheidend vermogen in de markt.

De workshop bood praktische toepassingen én inspiratie over de impact van AI op ondernemerschap, marketing en bedrijfsvoering. De energie in de zaal was hoog en deelnemers gingen naar huis met direct toepasbare inzichten, nieuwe ideeën en concrete handvatten om AI slimmer in te zetten binnen hun organisatie. Daarnaast werd toegelicht hoe ondernemers gebruik kunnen maken van een subsidievoucher tot €1.000 om verdere digitaliseringsstappen te zetten via hetdigitaliseringsoffensief.nl.

Platform Veilig Ondernemen sloot de bijeenkomst af met een praktijkgerichte case over cyberveiligheid. Aan de hand van een interactief filmpje werden ondernemers meegenomen in de keuzes die organisaties moeten maken tijdens een cyberaanval. De verschillende scenario’s zorgden voor veel herkenning en discussie over digitale weerbaarheid, risico’s en crisisaanpak.

Tijdens de aansluitende netwerkborrel, verzorgd door Winclove, werd enthousiast nagepraat over de kansen én uitdagingen van AI. Het was duidelijk merkbaar dat veel aanwezigen concrete stappen willen zetten met digitalisering binnen hun organisatie.

De bijeenkomst vormde de eerste sessie van de workshopreeks ‘Van prompt naar proces’, onderdeel van het ORAM-Noord programma. Met dit programma wil ORAM ondernemers in Amsterdam-Noord verbinden en ondersteunen bij actuele thema’s zoals innovatie, digitalisering en toekomstbestendig ondernemen.

In september en oktober volgen nog twee workshops over AI in marketing en automatisering. Houd onze eventpagina in de gaten voor meer informatie.