Verkeershinder 2e Coentunnel in zomer 2025
Van 12 juli tot 15 september 2025 is de 2e Coentunnel afgesloten. Verkeer met bestemming Zaanstad en Amsterdam-Noord wordt omgeleid via de A10 West richting A10 Zuid, A10 Oost en A10 Noord. De wisselbuis is alleen beschikbaar voor bussen en nood- en hulpdiensten. Verkeer uit Noord-Holland kan gebruik maken van de 1e Coentunnel.
Mobiliteitsmaatregelen en 20% minder verkeer op de weg
Met deelvervoer en extra bergingsvoertuigen probeert Rijkswaterstaat de hinder te beperken. Ook creëren we meer capaciteit op de omleidingsroute: de Verbindingsboog A10 Noord – A8. Verder verzoeken we reizigers om samen of op een andere manier te reizen. En als het kan, vaker thuis te werken. Met deze maatregelen streven we ernaar om 20% van het verkeer in de ochtend- en avondspits van de weg te houden.
Informatiebijeenkomst
Op maandag 9 december om 16.00 uur organiseert Rijkswaterstaat een online informatiebijeenkomst over deze werkzaamheden voor bedrijven. We geven dan meer informatie, ook over de mobiliteitsmaatregelen die we inzetten en over hoe uw organisatie hiervan gebruik kan maken. Verder is er alle ruimte om uw vragen te stellen. U ontvangt hiervoor binnenkort een uitnodiging met aanmeldgegevens.
Meer informatie en vragen stellen
Op de website van Rijkswaterstaat is meer informatie te vinden. Ook kan je daar een filmpje over het type werkzaamheden bekijken. Als je in de tussentijd al vragen of opmerkingen heeft, dan kan je contact opnemen via WerkzaamhedenRingA10@rws.nl.
Andere werkzaamheden in zomer van 2025
In de zomer van 2025 zijn er op verschillende locaties rondom Amsterdam wegwerkzaamheden: op de Ring A10 van Amsterdam, de A1 en A4. Meer informatie over deze werkzaamheden is binnenkort ook beschikbaar.
Aanleiding: herstel brandwerendheid
De 2e Coentunnel bevat beton dat bij extreem grote brand minder brandwerend kan zijn. Daarom plaatsen we in de zomer van 2025 hittewerende platen. Zo blijft de tunnel veilig voor weggebruikers. In de zomer van 2024 is de wisselbuis al van deze platen voorzien. Na de werkzaamheden in 2025 staat er voorlopig geen groot onderhoud meer gepland rondom de gehele Coentunnel. De werkzaamheden zijn nodig, omdat onze infrastructuur slijt door steeds meer en zwaarder verkeer op de weg en het water. Ook is een deel al flink op leeftijd. Veel wegen, bruggen, sluizen, tunnels en viaducten zijn namelijk gebouwd in de jaren 50 en 60.
Breikers helpt je op weg
Breikers kijkt samen met bedrijven naar hun unieke mobiliteitsbehoefte, in dagelijks verkeer en in uitdagende situaties zoals de afsluiting van de Coentunnel. Breikers ondersteunt werkgevers bij het vinden van oplossingen om de bereikbaarheid voor medewerkers, klanten, leveranciers en logistiek te behouden. Dit doen ze via een mobiliteitsscan, waarbij samen wordt gekeken naar de opties en maatregelen die jouw bedrijf kan inzetten om de bereikbaarheid optimaal te houden.
Voorbeelden van de uitkomsten van een mobiliteitsscan zijn het opzetten van een fietsenplan, inclusief fiscale informatie en vergoedingen, het stimuleren van thuiswerken of reizen buiten de spits, en het bevorderen van het gebruik van openbaar vervoer en het vinden van alternatieve routes.