Wij zijn ORAM: Frits Huffnagel en Stefan de Bruijn
Graag stellen we onze leden aan je voor. Deze week zijn dat Frits Huffnagel en Stefan de Bruijn de oprichters van Castro. Frits: ‘We richten ons op strategische communicatie, lobby, citymarketing en corporate events.’ Stefan: ‘Hoe eerder je contact opneemt, hoe beter we kunnen helpen.’
Vertel, wie zijn jullie? Als personen en als bedrijf?
Frits: Castro is vernoemd naar het Castro District in San Francisco, dat afgekort wordt als ‘SF’, wat niet geheel toevallig overeenkomt met onze initialen. We richten ons op strategische communicatie, lobby, citymarketing en corporate events. Dat laatste doen we via New Balls Please Nederland. Castro bestaat inmiddels ruim vijf jaar en we zijn gegroeid naar een team van veertien mensen. Onze start in 2019 was succesvol. Dat vierden we groots in januari 2020. Kort daarna kwam de coronapandemie, wat een kleine terugslag veroorzaakte. Daarna zijn we als een speer gegaan.
Stefan: Gelukkig waren we tijdens de coronacrisis nog een klein bedrijf met slechts één medewerker. We besloten toen wel om een tweede aan te nemen, maar we hebben niet zwaar in de stress gezeten over hoe we alle kosten en lasten zouden dragen. Na die periode zijn we hard gegroeid en werken we nu aan mooie projecten voor geweldige opdrachtgevers. We opereren opvallend vaak op lokaal niveau, dit wordt steeds belangrijker, net als het Europese niveau. Dat is een opmerkelijke verandering die ons wel goed past, want we zijn een bureau dat niet alleen bijvoorbeeld in Amsterdam gevestigd is, maar ook in Amsterdam jarenlang actief is geweest met de personen die bij ons werken op politiek vlak. Onze ervaring komt vaak van pas in de lokale lobby’s die we uitvoeren.
Waar zijn jullie trots op in het werk of daarbuiten?
Frits: Allereerst zijn we natuurlijk ontzettend trots op ons team! Elke dag zorgt voor een lach, zowel hier op kantoor als bij onze opdrachtgevers. Daarnaast zijn we trots op de opdrachten die we mogen doen en de resultaten die we leveren. Ons uitgangspunt is altijd: geen ruzie maken, maar kijken wat er wél kan. Dat geldt voor zowel communicatie als lobby. Een ander aspect waar we trots op zijn, is dat we niet alleen de brug vormen tussen het bedrijfsleven en de overheid, maar vaak ook de tolk zijn.
Stefan: Mensen waarderen de sfeer bij Castro en dat was precies wat we wilden toen we begonnen. We vonden veel andere communicatiebureaus heel erg degelijk en enorm saai. Vanaf het begin hebben we dingen bewust anders aangepakt. Zo vierden we ons eerste jaar met een groot evenement op het dak bij Capital C en ‘4 More Years’ in de A’DAM Toren, met een knipoog naar onze politieke achtergrond. Wat we ook vaak terughoren is dat Castro geen dikke rapporten schrijft als dat niet nodig is. We zijn hands-on en lossen problemen direct op. Terwijl anderen nog aan het overleggen zijn waarom het belangrijk is om een bepaalde politicus of bestuurder te spreken, hebben wij de afspraak al geregeld.
Wat was een belangrijk leermoment voor jullie (samen of apart) en wat heeft dat opgeleverd?
Frits: Mijn leermoment? Dat je niet moet luisteren naar mensen die zeggen dat je geen bedrijf met een vriend moet beginnen!
Stefan: Natuurlijk leer je elke dag iets bij. Een belangrijk inzicht is dat het in ons werk niet draait om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen. Vaak worden politieke besluiten genomen zonder ondernemers te raadplegen, en dan kun je wel boos worden, maar daar schiet je niks mee op. Het gaat erom hoe je die situatie alsnog naar je hand zet. Dat hebben we door de jaren heen goed geleerd en geven we ook mee aan onze opdrachtgevers.
Hoe kwamen jullie bij ORAM terecht?
Frits: ORAM is voor ons allebei al heel lang bekend. Zowel als gemeenteraadslid als in mijn tijd als wethouder. Het was eigenlijk een hele logische stap om ons bij ORAM aan te sluiten. Als je net begint als klein bedrijf, vraag je je misschien af of je wel de tijd hebt voor dat soort lidmaatschappen, maar al snel besef je hoe belangrijk het is. Ondernemers moeten ook af en toe duidelijk maken, zeker richting het gemeentebestuur, dat er ruimte moet zijn om te ondernemen. Alle gemeentelijke plannen moeten immers ergens van betaald worden en dat komt grotendeels uit het succes van ondernemers.
Stefan: Vanaf het moment dat ik voor de VVD actief werd in Amsterdam, wat samenviel met mijn verhuizing in 2003, leerde ik ORAM kennen. Dit is ook de periode dat Frits en ik elkaar ontmoetten. ORAM maakte toen al deel uit van het maatschappelijk sentiment en dat is nooit veranderd. Het is een belangrijk onderdeel van het maatschappelijk middenveld. Daarom is het goed dat organisaties zoals ORAM bestaan en de reden dat wij ons daarbij hebben aangesloten.
Waarvoor kunnen leden in het netwerk van ORAM bij jullie aankloppen?
Frits: Als mensen vragen hebben over hoe ze hun boodschap beter over kunnen brengen, of als ze een goed idee hebben, maar er nog geen draagvlak voor krijgen, dan zijn ze zeer welkom. Ook als ze een feest willen organiseren, kunnen we ze helpen via New Balls Please Nederland!
Stefan: Er wordt vaak gedacht dat een groot lobbykantoor alleen voor grote opdrachten is, maar we zijn juist ook thuis in kleinere vraagstukken, zeker ook in Amsterdam. Het belangrijkste is om niet te vergeten dat je al vrienden moet maken voordat je ze nodig hebt. Als een vergunning is afgewezen en een hoger beroep niet is toegekend en je staat al voor de rechter, is het vaak te laat om Castro in te schakelen. Het is beter om aan de bel te trekken zodra je denkt: ‘Ik wil iets voor elkaar krijgen, oplossen of voorkomen’. Hoe eerder je contact opneemt, hoe beter we kunnen helpen.