InHolland- en HvA-stagiaires brengen onderwijs en ORAM-bedrijven dichterbij elkaar
Twee groepen studenten van de minor Logistics aan de HvA en 10 groepen Business Innovation studenten aan de Hogeschool InHolland hebben voor hun studie onderzoek gedaan bij ORAM-leden. De InHolland-studenten voerden een duurzaamheidsanalyse uit bij de havenbedrijven om tot mooie aanbevelingen te komen. De HvA-studenten brachten de logistieke keten in kaart en voerden een gap-analyse uit om onderwijs en de praktijk van het bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen. Deze stages zijn onderdeel van het stimuleringsprogramma Werken in de Haven.
Betrokken bedrijven
Studenten van InHolland hebben duurzaamheidsanalyses uitgevoerd bij de volgende bedrijven:
- C.J. Hendriks Expeditie- en Veembedrijf
- Commodity Centre Netherlands
- Damen Shiprepair
- Dura Vermeer
- HES Bulk Terminal Amsterdam
- Tata Steel
- TMA Logistics
- VCK Logistics
Aanbevelingen
De studenten kwamen bij de bedrijven terug met verrassende oplossingen. De meest opvallende uitkomsten:
- De inzet van elektrische duwboten en -bakken voor C.J. Hendriks die worden opgeladen met zonnepanelen, zodat er geen vrachtwagens meer gebruikt hoeven worden voor het verplaatsen van bulk.
Commentaar van Johan Hendriks: Vroeger (175 jaar geleden) bevoorraadden wij de stad met trekschuiten. De cirkel is rond. Vrachtverkeer over het water heeft de toekomst. - Bij Damen Shiprepair Amsterdam kan nog meer dan nu al gebeurt de onderdelen van schepen gerecycled worden. Tijdens het reparatieproces, kunnen oude onderdelen gerecycled worden tot andere producten. Ook worden nieuwe onderdelen die ‘over’ zijn, elders ingezet.
- Bij Dura Vermeer is het mogelijk om olifantengras grootschalig te kweken om biologisch bindmiddelen te produceren die gebruikt kunnen worden in duurzamer asfalt.
- De terminal van TMA Logistics kan met waterkracht voorzien worden van elektriciteit. Een watermolen aan de kade wekt deze energie op.
Logistieke ketens op de kaart
Logistiek- en Aviation-studenten die het afgelopen semester de minor Logistics bij de HvA hebben gevolgd, kregen de opdracht om de logistiek keten van de Amsterdamse haven in kaart te brengen. De studenten doken dieper in de materie over de goederenstromen: Droge Bulk, Liquid (Olie/Gas), Containers, Projectlading, Roll-on/Roll-off shipping. Voor de meeste studenten een volledige nieuwe wereld, die zij met behulp van interviews met bedrijven en bestuderen van artikelen toch beter hebben leren kennen. Belangrijk voor het doel van het onderzoek: De haven inzichtelijker maken voor de Amsterdammer. Maar ook zeker belangrijk om als student meer te weten te komen over de haven. En een stageplaats te fixen. En dat is in dit geval ook gelukt!
Waarom? Om de haven begrijpelijker te maken voor de Amsterdammer
Hoe? Met interviews met bedrijven zoals: Cargill, EVOS, Koopman Car Terminal en TMA Logistics
Uitkomst: De routes zijn in kaart: van grondstof n land van herkomst, het transport over zee of land, de rol van de Amsterdamse haven tot aan het verdere transport naar de eindgebruiker.
Website: Hoe breng je deze informatie over aan de leek? Via een website per bedrijf! TMA (genially.com) en EVOS (genially.com) zijn de eerste twee die live zijn. Je vindt er een clickable kaart van het bedrijf waarop je kan zien welke producten er liggen, waar deze vandaan komen en hoe het bedrijf werkt. Alle informatie over de hele keten is zichtbaar in één flow.
Onderwijs en praktijk dichterbij elkaar
Een andere groep HvA-studenten voerde een gap-analyse naar de afstand tussen onderwijs en praktijk. Met als doel om te komen tot oplossingen om het middelbaar en hoger onderwijs en de praktijk in het bedrijfsleven beter op elkaar te laten aansluiten. Zij stelden de vraag: ‘Hoe komen we dichter bij elkaar?’ aan verschillende doelgroepen in deze keten:
Onderwijs: Werkt soms met een casus over de Amsterdamse haven, maar dat is te weinig. Bedrijfsleven is onregelmatig betrokken bij het onderwijs en biedt soms stageplaatsen en gastlessen, maar niet structureel.
Haven: Het imago van de haven kan verbeterd worden. 70% van de ondervraagde studenten kent de Amsterdamse haven terwijl slechts 12% aangeeft er te willen werken. Studenten denken dat er in de haven alleen maar zwaar werk met de handen te doen is. Ook denken ze bij de haven alleen maar aan water en geven ze aan daar niks mee te hebben.
Aanbevelingen
De studenten kwamen met aanbevelingen voor zowel onderwijs als havenbedrijfsleven.
- Onderwijs: biedt in het curriculum ruimte voor havencasussen en bedrijfsbezoeken.
- Bedrijfsleven: biedt (actief) stageplaatsen aan. Zoek naar manieren om zichtbaar te zijn in het netwerk van studenten.
Stimuleringsprogramma Werken in de Haven
Deze stages zijn onderdeel van het stimuleringsprogramma Werken in de Haven. Het stimuleringsprogramma is een samenwerking van ORAM, Amports, Port of Amsterdam, het havenbedrijfsleven en de Gemeente Amsterdam. Gezamenlijk zetten zij zich in voor de promotie van havenberoepen en het verbeteren van de match tussen werkzoekende en werkgever.