22. Eurotank Amsterdam
Eurotank Amsterdam (ETA) groeit uit tot een grote hub voor de op- en overslag van biobrandstoffen. In tegenstelling tot traditionele dieselolie moeten de opslagtanks worden verwarmd. Door de terminal aan te sluiten op het stadsverwarmingsnet kon ETA een besparing van 88% realiseren.
Wat doet ETA nu?
‘Ongeveer vijf jaar geleden besloot ETA fors te investeren in de op- en overslag van biofuels,’ legt Jaap Koomen, General Manager bij ETA uit. ‘Deze producten hebben een bepaalde stollingsgraad, dus zul je de tanks moeten verwarmen om dit stollen te voorkomen.’ Afhankelijk van het product worden de biobrandstoffen op een temperatuur tussen 25 en 55 graden gehouden.
Wat had het project nodig?
In gesprek met Vattenfall onderzocht ETA wat er voor nodig was om de terminal rechtstreeks aan het stadsverwarmingsnet aan te sluiten.’ Voor ETA zou het gebruik van stadswarmte een grote verduurzamingsslag zijn en Westpoort Warmte, de organisatie achter het stadswarmtenet in Amsterdam zou met een grote afnemer als ETA vraag en aanbod beter op elkaar kunnen afstemmen.
Wat zijn de toekomstplannen?
Het opbouwen van een belangrijke positie in biobrandstoffen is een groot project, legt Koomen uit. ‘Het gaat bij ons om dit moment om ongeveer 100.000 kubieke meter te verwarmen bioproducten, en we zijn nog steeds onze capaciteit aan het uitbreiden. In totaal zal het op termijn gaan om 300.000 kuub. Tegen die tijd zal het ongeveer 25% van onze capaciteit gereserveerd worden voor deze producten.” De koppeling aan het stadsverwarmingsnet kwam vorig jaar gereed en werd zonder subsidie gerealiseerd. Het levert Eurotank Amsterdam een besparing van 88% in CO2-uitstoot op in vergelijking met een traditionele manier van verwarmen met gasboilers. ‘Dan heb je het over een reductie van 50.000 tot 60.000 ton CO2,’ geeft Koomen aan.