Beleid met aandacht voor ondernemers
ORAM zet zich in voor een sterk ondernemers‐ en vestigingsklimaat in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Onderdeel daarvan is de vertegenwoordiging van het bedrijfsleven binnen het thema mobiliteit bij overheden en vervoersorganisaties.
Al geruime tijd loopt Amsterdam tegen de mobiliteitsgrenzen aan. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. We zitten in een snel veranderende regio waar mobiliteit een belangrijke schakel is. Samen met bedrijven denkt ORAM na over de juiste invulling van het (bestaande) systeem. Met als belangrijkste doel om samenhang te creëren tussen beleid, investeringen en de bijbehorende oplossingen.
ORAM geeft tegenwicht in de planvorming en pleit voor een passend mobiliteitsbeleid met meer aandacht voor ondernemend Amsterdam, met name voor goederenvervoer en bevoorrading en de rol van het spoor. Hierbij sturen we altijd op realistische alternatieven met een positieve impact voor iedereen.
ORAM is initiatiefnemer van Breikers, we nemen deel aan diverse mobiliteitsprojecten en we organiseren de ‘ORAM Mobility Talks’ met actuele onderwerpen.
Actueel
Vervoerders mijden Amsterdam bij einde knips: ‘We stonden machteloos’
Publicatie Telegraaf: Transportbedrijven zijn gestopt met vervoer naar Amsterdam in verband met de zogeheten vier ’knips’ die het land tot aan de Tweede Kamer toe de afgelopen weken in de greep hield. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland.
ORAM in gesprek met gemeente over opknippen toegangswegen
In het voorjaar van 2023 kondigde de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst een proef aan om de Weesperstraat / hoek nieuwe Keizersgracht samen met drie omringende straten gedurende zes weken (tussen 12 juni en 23 juli 2023) af te sluiten voor doorgaand verkeer. Het beleid van de gemeente is gericht op het zoveel mogelijk omleiden van verkeer in dit deel van de stad. De proef is onderdeel van een breder voornemen van de Gemeente om ‘knippen’ te zetten op meerdere toegangswegen in de stad in het kader van ‘Amsterdam Autoluw’.
Mobiliteit in de Amsterdamse binnenstad
ORAM vraagt drie experts om hun visie. Gemeente Amsterdam wil de binnenstad autoluw en emissievrij maken. Om dit te bereiken staan er diverse pilots op de planning om te ‘knippen’ in belangrijke toegangswegen, zoals de Weesperstraat. Bij dit plan zijn de ondernemers onvoldoende meegenomen in de besluitvorming. Volgens ORAM zijn goede bereikbaarheid en mobiliteit bepalend voor een sterk ondernemersklimaat. Wat is het effect van deze afsluitingen? En hoe kom je tot een plan waarin de diverse belangen die er spelen worden meegenomen? ORAM vraagt drie experts om hun visie.