Vervoerders mijden Amsterdam bij einde knips: ‘We stonden machteloos’
Publicatie Telegraaf: Transportbedrijven zijn gestopt met vervoer naar Amsterdam in verband met de zogeheten vier ’knips’ die het land tot aan de Tweede Kamer toe de afgelopen weken in de greep hield. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland.
ORAM in gesprek met gemeente over opknippen toegangswegen
In het voorjaar van 2023 kondigde de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst een proef aan om de Weesperstraat / hoek nieuwe Keizersgracht samen met drie omringende straten gedurende zes weken (tussen 12 juni en 23 juli 2023) af te sluiten voor doorgaand verkeer. Het beleid van de gemeente is gericht op het zoveel mogelijk omleiden van verkeer in dit deel van de stad. De proef is onderdeel van een breder voornemen van de Gemeente om ‘knippen’ te zetten op meerdere toegangswegen in de stad in het kader van ‘Amsterdam Autoluw’.
Mobiliteit in de Amsterdamse binnenstad
ORAM vraagt drie experts om hun visie. Gemeente Amsterdam wil de binnenstad autoluw en emissievrij maken. Om dit te bereiken staan er diverse pilots op de planning om te ‘knippen’ in belangrijke toegangswegen, zoals de Weesperstraat. Bij dit plan zijn de ondernemers onvoldoende meegenomen in de besluitvorming. Volgens ORAM zijn goede bereikbaarheid en mobiliteit bepalend voor een sterk ondernemersklimaat. Wat is het effect van deze afsluitingen? En hoe kom je tot een plan waarin de diverse belangen die er spelen worden meegenomen? ORAM vraagt drie experts om hun visie.
ORAM kritisch op plan voor knip in de Weesperstraat
Recentelijk kondigde de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst een proef aan om de Weesperstraat / hoek nieuwe Keizersgracht samen met drie omringende straten gedurende zes weken (tussen 12 juni en 23 juli) af te sluiten voor doorgaand verkeer. Het beleid van de Gemeente is gericht op het zoveel mogelijk omleiden van verkeer in dit deel van de stad. De proef is onderdeel van een breder voornemen van de Gemeente om ‘knippen’ te zetten op meerdere toegangswegen in de stad in het kader van ‘Amsterdam Autoluw’.
ORAM in FD over de bouw van Zuidasdok
Het Zuidasdok in het Amsterdamse zakendistrict komt maar niet van de grond. Binnenkort moet de aanbesteding starten van de tunnel. Zonder geld dreigt opnieuw vertraging.
ORAM in Zuidas
Zuidas heeft als toonaangevende kantorenlocatie een cruciale positie voor het (internationaal) economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het succes van Zuidas heeft in de afgelopen periode geleid tot veel nieuwe grote ontwikkelingen, waarbij naast kantoren er steeds meer wordt ingezet op een combinatie van werken, wonen en recreëren. Naast positieve resultaten leidt deze situatie geleidelijk aan tot nieuwe uitdagingen, waaronder diverse bereikbaarheid en leefbaarheidsissues. ORAM komt op voor de belangen van ondernemers en bedrijven in Zuidas om de kwalitatieve uitgangspunten van deze toplocatie te waarborgen.