De havens van het Noordzeekanaalgebied zijn van strategisch belang voor onze economie. Een versterking van de internationale functie is noodzakelijk.
Het is essentieel voor een florerende economie en stad. Hoe voorkomen we dat wonen ten koste gaat van ruimte voor werk?
De energietransitie is een feit en we kunnen het transitiepad alleen samen bewandelen. Het bedrijfsleven is hierin cruciaal.
Goede bereikbaarheid is onmisbaar in een sterk ondernemers‐ en vestigingsklimaat in de Metropoolregio Amsterdam.
Voldoende werkgelegenheid en passend werk is van groot belang voor een economie die duurzaam en weerbaar is.
Tweede Kamerverkiezingen 2023
ORAM is met meer dan 600 leden de grootste ondernemersvereniging in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Samen met onze leden maken wij ons hard voor een stad en regio waar het goed ondernemen is en blijft; een sterke economische motor voor Nederland.
Wispelturige, eenzijdige politiek is destructief voor Amsterdam
Als ondernemend Amsterdam zijn we geconfronteerd met het opinieartikel van D66 in Het Parool ‘Amsterdam vaart beter zonder cruiseschepen’. Nog dezelfde dag verscheen een motie van de drie coalitiepartijen naar de gemeenteraad met de strekking het cruisetoerisme en de cruiseterminal PTA te verwijderen uit de stad.
5 SPEERPUNTEN van ORAM voor de Provincie Noord‐Holland
De belangrijke vraagstukken van deze tijd vragen om een provinciebestuur dat – bewust van haar belangrijke rol en functie – assertief, ondernemend en oplossingsgericht het voortouw neemt, in de wetenschap dat Noord‐Holland vol potentie en kansen zit.
ORAM kritisch op plan voor knip in de Weesperstraat
Recentelijk kondigde de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst een proef aan om de Weesperstraat / hoek nieuwe Keizersgracht samen met drie omringende straten gedurende zes weken (tussen 12 juni en 23 juli) af te sluiten voor doorgaand verkeer. Het beleid van de Gemeente is gericht op het zoveel mogelijk omleiden van verkeer in dit deel van de stad. De proef is onderdeel van een breder voornemen van de Gemeente om ‘knippen’ te zetten op meerdere toegangswegen in de stad in het kader van ‘Amsterdam Autoluw’.
Circulaire haven op weg naar 2030
Met een groeiende metropool in de omgeving komen er in de Amsterdamse haven veel afvalstromen binnen. Door de ligging van de Amsterdamse haven heeft het gebied zich ontwikkeld tot een belangrijke circulaire hub in Noordwest Europa, waar verschillende afvalstromen een zo hoogwaardig mogelijk nieuw leven krijgen. Om deze hubfunctie kracht bij te zetten hebben in 2020 verschillende circulaire bedrijven, ORAM en Port of Amsterdam de handen ineengeslagen met de oprichting van Netwerk Circulair.
ORAM over dreigende stroominfarct in Amsterdam
Het Amsterdamse elektriciteitsnet kan de groei van de stad en de energietransitie niet meer bijbenen, waarschuwt netbeheerder Liander. Dat heeft flinke gevolgen voor de stad, Amsterdammers en bedrijven. Ook ORAM laat van zich horen.
ORAM in Zuidas
Zuidas heeft als toonaangevende kantorenlocatie een cruciale positie voor het (internationaal) economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het succes van Zuidas heeft in de afgelopen periode geleid tot veel nieuwe grote ontwikkelingen, waarbij naast kantoren er steeds meer wordt ingezet op een combinatie van werken, wonen en recreëren. Naast positieve resultaten leidt deze situatie geleidelijk aan tot nieuwe uitdagingen, waaronder diverse bereikbaarheid en leefbaarheidsissues. ORAM komt op voor de belangen van ondernemers en bedrijven in Zuidas om de kwalitatieve uitgangspunten van deze toplocatie te waarborgen.
ORAM over nieuwe omgevingsvisie Amsterdam 2050
Amsterdamse ondernemingen, verenigd in ORAM, zijn doodsbenauwd dat een deel van de bedrijvigheid uit de hoofdstad moet verkassen zonder dat er uitzicht is op geschikte en betaalbare alternatieven.
ORAM over stikstofproblematiek Haven
“De stikstofproblematiek veroorzaakt ‘desastreuze’ knelpunten in de Amsterdamse haven. Bedrijven kunnen niet uitbreiden, verduurzamen of verhuizen, nieuwkomers haken af. ‘De haven staat stil.’ ”
IJ‐oeververbindingen
ORAM pleit voor een duurzame en veilige oeververbinding die rekening houdt met de unieke situatie van het IJ. Het gebruik van het water is veelzijdig met verschillende doeleinden en modaliteiten. Deze unieke situatie vraagt om oeververbindingen die ook in de komende 100 jaar past in de mobiliteitsvisie van Amsterdam.
Reactie ORAM op strategie Amsterdam circulair 2020–2025
Deze week heeft het College van B&W de Strategie Amsterdam Circulair 2020–2025 en het Innovatie‐ en uitvoeringsprogramma Amsterdam Circulair 2020–2021 vastgesteld. De gemeente heeft haar ambities voor een circulaire economie gekoppeld aan het zogenaamde donutmodel. Dit model is ontwikkeld door de Britse econome Kate Raworth. In het circulaire model verbindt ze economische, sociale en ecologische principes, met als doel brede welvaart.
Reactie ORAM op Bedrijvenstrategie
Gemeente Amsterdam (Economische Zaken) heeft een nieuwe bedrijvenstrategie genaamd ‘Amsterdam Duurzaam Productief’ gepresenteerd. Hieronder vindt u onze reactie op deze Strategie.