Riviercruises halveren voorkomt overlast van toeristen niet
Uit recent gepubliceerde cijfers blijkt wat velen al vermoedden: het aantal bezoekers in Amsterdam groeit en zal de komende jaren blijven groeien. In 2023 waren er meer dan 22 miljoen overnachtingen en dit aantal zal volgens de onderzoekers van de gemeente doorgroeien naar 23,6 tot 26,6 miljoen in 2026. Maar daar blijft het niet bij: het aandeel dagbezoeken wordt steeds groter en stijgt in 2026 richting de 27 miljoen.
Focus op woningbouw bedreigt industriële belangen en bouwambities
Woningbouw is minder makkelijk te combineren met industrie dan gemeente Amsterdam hoopte. De plannen voor Haven-Stad wankelen. Waarom richt de stad zijn blik niet naar het oosten, vraagt ORAM zich af.
Stad blijf samenwerken
Onderstaande tekst is een deel van het interview dat Kees Noorman op 29 november 2023 gaf aan de Telegraaf.
ORAM reageert op instemming motie cruiseban
De coalitie heeft ingestemd met een zo snel mogelijke verplaatsing van Passenger Terminal Amsterdam (PTA) buiten Amsterdam. Telegraaf vroeg ORAM om een reactie.
Vervoerders mijden Amsterdam bij einde knips: ‘We stonden machteloos’
Publicatie Telegraaf: Transportbedrijven zijn gestopt met vervoer naar Amsterdam in verband met de zogeheten vier ’knips’ die het land tot aan de Tweede Kamer toe de afgelopen weken in de greep hield. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland.
Amsterdamse coalitiepartijen willen de zeecruise kwijt
Ondernemend Amsterdam werd recent geconfronteerd met een motie van de Amsterdamse coalitiepartijen (D66, GL en PvdA) met de strekking het cruisetoerisme en de cruiseterminal PTA te verwijderen uit Amsterdam. Vele bezorgde ondernemers meldden zich, met name over de gang van zaken rond deze actie.
Artikel BT Magazine over Ruimte voor werk
“Het Zaanse college presenteerde afgelopen maart aan de gemeenteraad de nieuwe aanpak voor de toekomst van Achtersluispolder, waarin op delen van het bedrijventerrein ruimte blijft voor bouwbedrijven, scheepswerven en afvalverwerkers. Voor deze bedrijven is geen plek elders in de regio. Bovendien wil de gemeente Zaanstad de werkgelegenheid voor praktisch geschoold personeel koesteren.
Wispelturige, eenzijdige politiek is destructief voor Amsterdam
Als ondernemend Amsterdam zijn we geconfronteerd met het opinieartikel van D66 in Het Parool ‘Amsterdam vaart beter zonder cruiseschepen’. Nog dezelfde dag verscheen een motie van de drie coalitiepartijen naar de gemeenteraad met de strekking het cruisetoerisme en de cruiseterminal PTA te verwijderen uit de stad.
Ondernemers zien niet op tegen provinciaal monsterverbond
“Ondernemend Noord-Holland, met als spreekbuizen het Economisch Forum Holland boven Amsterdam en ORAM, de ondernemersvereniging in de Amsterdamse regio, ziet brood in een brede coalitie van BBB-VVD-PvdA en GroenLinks in Provinciale Staten. Friso de Zeeuw en Kees Noorman, voorzitters van de twee clubs, sommen op wat partijen bindt. (…) Wij vragen de formerende partijen te koersen op een robuuste, innovatieve en duurzame economie.”
Pak meer regie op de ruimtelijke ordening en zorg voor je bedrijventerreinen
Met het oog op de komende Statenverkiezingen doen ondernemers een beroep op de politiek om niet alle bedrijventerreinen om te bouwen tot woonwijk. Namens hen klimmen Kees Noorman, directeur Oram, de ondernemersvereniging in de Amsterdamse Regio en Friso de Zeeuw, voorzitter Economisch Forum Holland boven Amsterdam in de pen. Ze schreven onderstaand opiniestuk.
ORAM over energietransitie en vrouwen
Bedrijven zijn volop bezig met energietransitie. Het biedt veel kansen, maar is ook enorm complex. We hebben alle invalshoeken en perspectieven, dus ook die van vrouwen, nodig om deze enorme opgave op te lossen en aan te kunnen. Meer vrouwen werkzaam voor de energietransitie is een onderdeel van de oplossing. Op Internationale Vrouwendag vragen we hier extra aandacht voor.
VNO-NCW interviewt Kees Noorman
Ondernemingsvereniging VNO-NCW interviewt Kees Noorman, directeur ORAM. ORAM is branchelid van VNO-NCW. Kees vertelt onder andere over actuele kwesties voor ORAM, belangrijke lobbypunten en hij geeft zijn visie op de toekomst van de branche.
ORAM in FD over de bouw van Zuidasdok
Het Zuidasdok in het Amsterdamse zakendistrict komt maar niet van de grond. Binnenkort moet de aanbesteding starten van de tunnel. Zonder geld dreigt opnieuw vertraging.
ORAM over effectiever inzetten van ruimte in Groot-Amsterdam
In plaats van bedrijventerreinen te transformeren tot woongebieden, zou de beschikbare ruimte in Groot-Amsterdam effectiever moeten worden ingezet, bepleit Kees Noorman. Grote winst zou behaald kunnen worden in Amsterdam Bay Area.
Menging van functies NDSM-terrein
In Het Parool verscheen een opiniestuk over het oostelijke deel van de NDSM-werf. Daar dreigt de balans tussen de verschillende functies van het terrein zoek te raken.
ORAM over dreigende stroominfarct in Amsterdam
Het Amsterdamse elektriciteitsnet kan de groei van de stad en de energietransitie niet meer bijbenen, waarschuwt netbeheerder Liander. Dat heeft flinke gevolgen voor de stad, Amsterdammers en bedrijven. Ook ORAM laat van zich horen.
ORAM over nieuwe omgevingsvisie Amsterdam 2050
Amsterdamse ondernemingen, verenigd in ORAM, zijn doodsbenauwd dat een deel van de bedrijvigheid uit de hoofdstad moet verkassen zonder dat er uitzicht is op geschikte en betaalbare alternatieven.
ORAM over stikstofproblematiek Haven
“De stikstofproblematiek veroorzaakt ‘desastreuze’ knelpunten in de Amsterdamse haven. Bedrijven kunnen niet uitbreiden, verduurzamen of verhuizen, nieuwkomers haken af. ‘De haven staat stil.’ ”
ORAM in Nieuwsblad Transport over IJ-oever advies
De Amsterdamse havengemeenschap kan opgelucht ademhalen. Als het aan de Adviescommissie Oeververbindingen ligt, wordt er geen Javabrug over het IJ gebouwd met allerlei nautische risico’s voor de binnenvaart.
ORAM in Parool over IJ-oever advies
“De IJ-oeververbinding is een lang gekoesterde wens van Amsterdam. De Javabrug moeten we maar snel vergeten. Goed dat er ook een verbinding te maken valt die én aantrekkelijk is voor voetgangers, fietsers, OV én voor de scheepvaart.”
ORAM boos over afserveren werf
Werkgeversclub ORAM is zwaar teleurgesteld in wethouder Van Doorninck (GroenLinks). Die heeft afgelopen week een plan van scheepswerf Damen Shipyards om een woonwijk rondom het bedrijf te ontwikkelen, terzijde geschoven.
Plan om scheepswerf te combineren niet haalbaar
“Je merkt aan alles dat de focus ligt op het bouwen van nieuwe woningen. Het stadsbestuur heeft een blinde vlek voor alles wat te maken heeft met bedrijventerreinen, industrie en plekken waar gewerkt kan worden.”
ORAM in Pakhuis de Zwijger
Directeur Kees Noorman ging in gesprek met wethouder economische zaken Victor Everhardt: “We moeten nu ‘de tering naar de nering zetten’ en zorgen dat we bedrijven zo veel mogelijk ruimte geven om te continueren.”
5000 kilo aardappelen naar gezinnen in nood
Vijfduizend kilo aardappelen die ligt te verpieteren bij boeren rondom Amsterdam, gaat naar gezinnen die het vanwege de coronacrisis extra moeilijk hebben.
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!