Nieuw kabinet wil meer ruimte voor bedrijven
“Bedrijven krijgen ook in fysieke zin ruimte om te ondernemen. We gaan bewust om met ruimte voor bedrijvigheid. Zo kunnen de haven- en industriegebieden, bedrijventerreinen, campussen en kennisintensieve stedelijke gebieden ook in de toekomst bijdragen aan onze welvaart. Om alle Nederlandse regio’s te kunnen laten floreren stelt het kabinet zich ten doel dat alle Nederlandse provincies in 2030 behoren tot de top-30 van meest competitieve regio’s in de EU, waarvan 6 bij de top-10.”, zo lezen we in het nieuwe regeerakkoord van het kabinet Schoof. Maar daar blijft het niet bij. Het Kabinet wil in de nieuwe nota Ruimte duidelijk meer aandacht voor bedrijventerreinen en ruimte voor werk. Hier pleit ORAM al langere tijd voor. Bijgaand de concretisering hiervan in het regeerprogramma:
Nieuwste publicatie: Transformatie van Werklocaties – een nieuwe kijk
Eind juni reikte Kees Noorman de nieuwste publicatie onder het thema Ruimte voor Werk uit aan Eshter Rommel, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland. In ‘De Transitie van Werklocaties - een nieuw narratief, een nieuwe kijk’ (2024) pleit ORAM voor herwaardering van de maatschappelijke waarde van werk en werklocaties. Dit artikel is een samenvatting van de paneldiscussie die plaatsvond tijdens de uitreiking.
Omgevingswet voor bedrijven
In april 2024 organiseerden ORAM en advies- en ingenieursbureau TAUW voor het eerst samen een inhoudelijke sessie over de omgevingswet. De omgevingswet is pas sinds januari 2024 van kracht en bundelt 26 wetten.
Focus op woningbouw bedreigt industriële belangen en bouwambities
Woningbouw is minder makkelijk te combineren met industrie dan gemeente Amsterdam hoopte. De plannen voor Haven-Stad wankelen. Waarom richt de stad zijn blik niet naar het oosten, vraagt ORAM zich af.
Raad van State stelt chemiefabriek Ketjen in gelijk: voorlopig geen woningbouw in Amsterdam-Noord
Raad van State stelt chemiefabriek Ketjen in gelijk: voorlopig geen woningbouw in Amsterdam-Noord
De stad heeft ook bedrijfsruimte nodig
Reactie van ORAM op de Ontwikkelstrategie 2035 van Gemeente Amsterdam
Plannenwolken blijven zich samenpakken boven de Amsterdamse bedrijventerreinen. De mooie woorden van wethouder Reinier van Dantzig over het behoud van bedrijvigheid in de stad ten spijt, zegt Kees Noorman, directeur van ORAM.
Ruimte voor bedrijven wordt steeds nijpender in Amsterdam
Het aantal m2 bedrijfsruimte in Amsterdam neemt in rap tempo af, veroorzaakt door de grootschalige transformatie van bedrijventerreinen naar woonwijken. Dit blijkt uit de Monitor Bedrijfsruimte Amsterdam 2023 die de gemeente recent publiceerde. ORAM maakt zich zorgen over deze ontwikkeling en roept de gemeente op tot actie, lees verderop onze reactie.
Planbureau voor de Leefomgeving: Maak strategische ruimte reserveringen voor circulaire bedrijvigheid in havens en industriegebieden
Overheden moeten ruimte reserveren voor circulariteit, provincies en gemeenten moeten zuinig zijn op havens en bedrijventerreinen, aldus Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in hun rapport ‘Ruimte voor circulaire economie’ dat onlangs verscheen. In dit rapport verkent PBL de implicaties voor de vraag naar en inrichting van de ruimte bij een volledig circulaire economie met behulp van vier scenario’s voor 2050.
Ruimte voor werk – podcastserie
ORAM zet zich in voor de uitdaging hoe we binnen de MRA productieve bedrijvigheid een plek geven en behouden volgens een goed en duurzaam proces.
Nieuw initiatief De Droog Dialoog over ‘ruimte voor werk’
Ruimte voor woningbouw, ruimte voor circulaire economie, ruimte voor werk … De opgaven worden steeds complexer, de ruimte steeds schaarser en de ruimteclaims groter. Wonen is belangrijk, maar dit kan niet zonder werk. Recent heeft ORAM ‘Agenda Ruimte voor Werk’ gelanceerd. Met deze Agenda trekken we lessen uit de praktijk en doen we een voorzet voor oplossingen. De Agenda is een uitgestoken hand om de samenwerking tussen gemeenten en bedrijfsleven op te zoeken en zo ruimte te bieden voor dialoog.
Artikel BT Magazine over Ruimte voor werk
“Het Zaanse college presenteerde afgelopen maart aan de gemeenteraad de nieuwe aanpak voor de toekomst van Achtersluispolder, waarin op delen van het bedrijventerrein ruimte blijft voor bouwbedrijven, scheepswerven en afvalverwerkers. Voor deze bedrijven is geen plek elders in de regio. Bovendien wil de gemeente Zaanstad de werkgelegenheid voor praktisch geschoold personeel koesteren.
Ruimte voor bedrijven staat onder druk in de Amsterdamse regio
Interview met ORAM ter gelegenheid van het verschijnen van de Agenda Ruimte voor Werk. Vraag een lokaal bestuurder waar het in de gemeentepolitiek om draait en het antwoord is ‘woningen, woningen, woningen’. Ook gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) focussen sterk op het behalen van gestelde woningbouwdoelstellingen. In Amsterdam is 7.500 woningen per jaar een heilig getal geworden. Woningen zijn nodig, maar we zien te vaak dat wonen ten koste gaat van werken. En daar wordt te gemakkelijk over gedacht. Balans is cruciaal en om die reden presenteert ORAM – Ondernemend Amsterdam de Agenda Ruimte voor Werk.
Pak meer regie op de ruimtelijke ordening en zorg voor je bedrijventerreinen
Met het oog op de komende Statenverkiezingen doen ondernemers een beroep op de politiek om niet alle bedrijventerreinen om te bouwen tot woonwijk. Namens hen klimmen Kees Noorman, directeur Oram, de ondernemersvereniging in de Amsterdamse Regio en Friso de Zeeuw, voorzitter Economisch Forum Holland boven Amsterdam in de pen. Ze schreven onderstaand opiniestuk.
Agenda ruimte voor werk
Ruimte voor werk; het is essentieel voor een florerende economie en stad. De ruimte voor werk staat de laatste jaren echter sterk onder druk en ruimte elders vinden wordt steeds ingewikkelder. Vanuit de missie voor een sterk ondernemers- en vestigingsklimaat in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft ORAM ‘Agenda Ruimte voor Werk’ opgesteld.
De verhuizing van ICL in de Amsterdamse haven is een goede stap, maar de medaille heeft ook een keerzijde
Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat ICL Fertilizers, HES Bulk Terminal (voorheen OBA), ontwikkelaar Heren 2, Port of Amsterdam en de gemeente een intentieovereenkomst hebben bereikt om de kunstmestfabriek van ICL te verhuizen naar het voormalig OBA terrein. Een positieve ontwikkeling want ICL krijgt de kans om de fabriek naar de laatste stand der techniek efficiënt en duurzaam op te bouwen op een nieuwe locatie in de Amsterdamse haven. Voor HES Bulk terminal is de komst van ICL bovendien een mooie invulling van hun strategie in het post-kolen tijdperk, reeds ingezet met de overname van IGMA. De intentie is dat de verhuizing in 2026 plaatsvindt, waarbij o.a. stikstof en energiecongestie nog uitdagingen vormen.
Rondetafelgesprek ‘Ruimte voor werk’
Donderdag 27 oktober organiseerde ORAM een rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van provincie, gemeenten, MRA en ondernemersverenigingen over het thema ‘ruimte voor werk’.
Amsterdam Bay Area – Perspectief voor grootschalige gebiedsontwikkeling
Onlangs verscheen een brief van Kees Noorman van ORAM – Ondernemend Amsterdam in Het Parool onder de titel: ‘Verleg de focus voor woningbouw naar Amsterdam Bay Area’. Daarin deed hij de oproep om minder te focussen op transformatiegebieden voor woningbouw, maar vooral in te zetten op de ontwikkeling van Amsterdam Bay Area. We kregen veel reacties op het stuk. Hieronder geven we wat meer achtergrond en bieden we ruimte aan reacties van twee lectoren.
De industrie krijgt de aandacht én de ruimte die ze verdient
Nieuwe nota over industriebeleid van kabinet Vorige week presenteerde Minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens haar nota over ‘industriebeleid’. Een term die terug is van weggeweest. De Minister wil ermee onderstrepen dat het aandeel industrie in Nederland niet verder mag krimpen en bij voorkeur moet groeien.
ORAM over effectiever inzetten van ruimte in Groot-Amsterdam
In plaats van bedrijventerreinen te transformeren tot woongebieden, zou de beschikbare ruimte in Groot-Amsterdam effectiever moeten worden ingezet, bepleit Kees Noorman. Grote winst zou behaald kunnen worden in Amsterdam Bay Area.
Combineren van wonen en industrie: Hamerkwartier en Albemarle
Het combineren van wonen en industrie is mogelijk en kan snel, maar vraagt om slimme besluitvorming vanuit gemeente.
Menging van functies NDSM-terrein
In Het Parool verscheen een opiniestuk over het oostelijke deel van de NDSM-werf. Daar dreigt de balans tussen de verschillende functies van het terrein zoek te raken.
ORAM over nieuwe omgevingsvisie Amsterdam 2050
Amsterdamse ondernemingen, verenigd in ORAM, zijn doodsbenauwd dat een deel van de bedrijvigheid uit de hoofdstad moet verkassen zonder dat er uitzicht is op geschikte en betaalbare alternatieven.
ORAM in Nieuwsblad Transport over IJ-oever advies
De Amsterdamse havengemeenschap kan opgelucht ademhalen. Als het aan de Adviescommissie Oeververbindingen ligt, wordt er geen Javabrug over het IJ gebouwd met allerlei nautische risico’s voor de binnenvaart.
IJ-oeververbindingen
ORAM pleit voor een duurzame en veilige oeververbinding die rekening houdt met de unieke situatie van het IJ. Het gebruik van het water is veelzijdig met verschillende doeleinden en modaliteiten. Deze unieke situatie vraagt om oeververbindingen die ook in de komende 100 jaar past in de mobiliteitsvisie van Amsterdam.
ORAM in Parool over IJ-oever advies
“De IJ-oeververbinding is een lang gekoesterde wens van Amsterdam. De Javabrug moeten we maar snel vergeten. Goed dat er ook een verbinding te maken valt die én aantrekkelijk is voor voetgangers, fietsers, OV én voor de scheepvaart.”
ORAM boos over afserveren werf
Werkgeversclub ORAM is zwaar teleurgesteld in wethouder Van Doorninck (GroenLinks). Die heeft afgelopen week een plan van scheepswerf Damen Shipyards om een woonwijk rondom het bedrijf te ontwikkelen, terzijde geschoven.
Plan om scheepswerf te combineren niet haalbaar
“Je merkt aan alles dat de focus ligt op het bouwen van nieuwe woningen. Het stadsbestuur heeft een blinde vlek voor alles wat te maken heeft met bedrijventerreinen, industrie en plekken waar gewerkt kan worden.”
Reactie ORAM op Bedrijvenstrategie
Gemeente Amsterdam (Economische Zaken) heeft een nieuwe bedrijvenstrategie genaamd ‘Amsterdam Duurzaam Productief’ gepresenteerd. Hieronder vindt u onze reactie op deze Strategie.