ORAM‐directeur Kees Noorman schenkt Havenpenning aan nieuwe zoutdam
Je moet wel een groot hart voor de haven hebben als je je zuurverdiende Havenpenning schenkt aan de constructie die straks zout onttrekt dat via Zeesluis IJmuiden het Noordzeekanaal instroomt. Kees Noorman noemt het vereeuwigen in beton van de onderscheiding die hij in 2022 ontving ‘bijzonder eervol’.
Verslag bijeenkomst Netwerk Circulair #3
Op donderdag 19 oktober 2023 vond de derde bijeenkomst van Netwerk Circulair plaats. Dit keer op locatie bij advocatenkantoor Van Doorne dat ruimte bood aan de meer dan 50 geïnteresseerden, waaronder beleidmakers, experts en professionals vanuit het bedrijfsleven.
Minister presenteert onderzoek ‘voorwaarden havenbekken Houtrakpolder’
Naar aanleiding van een eerdere motie van Tweede Kamerlid Koerhuis heeft demissionair minister Harbers (Infrastructuur & Waterstaat, I&W) onderzoek laten doen door Deloitte Consultancy naar de voorwaarden om een havenbekken te ontwikkelen in de Houtrakpolder in Amsterdam.
In gesprek met minister van Infrastructuur en Waterstaat over energietransitie
Maandag 21 augustus bracht Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, een bezoek aan de Amsterdamse haven. Een bezoek dat in het teken stond van de energietransitie. Kees Noorman lichtte namens ORAM toe wat de bedrijven in Metropoolregio Amsterdam (MRA) nodig hebben om de transitie waar te maken.
ORAM reageert op instemming motie cruiseban
De coalitie heeft ingestemd met een zo snel mogelijke verplaatsing van Passenger Terminal Amsterdam (PTA) buiten Amsterdam. Telegraaf vroeg ORAM om een reactie.
Amsterdamse coalitiepartijen willen de zeecruise kwijt
Ondernemend Amsterdam werd recent geconfronteerd met een motie van de Amsterdamse coalitiepartijen (D66, GL en PvdA) met de strekking het cruisetoerisme en de cruiseterminal PTA te verwijderen uit Amsterdam. Vele bezorgde ondernemers meldden zich, met name over de gang van zaken rond deze actie.
Zeehavendagen Amsterdam trekt honderden jongeren naar de haven
Zeehavendagen Amsterdam verwacht de komende dagen enkele honderden jongeren op de speciaal door de organisatie ontwikkelde Havenexperience De Terminal. Het initiatief is bedoeld om het imago van de haven bij scholieren, studenten en werkzoekenden te verbeteren. Tegelijkertijd prijst het havenbedrijfsleven vacatures aan en profileren technische‑, logistieke‐ en maritieme scholen hun opleidingen. Vandaag wordt het evenement officieel geopend door havenwethouder Hester van Buren.
Wispelturige, eenzijdige politiek is destructief voor Amsterdam
Als ondernemend Amsterdam zijn we geconfronteerd met het opinieartikel van D66 in Het Parool ‘Amsterdam vaart beter zonder cruiseschepen’. Nog dezelfde dag verscheen een motie van de drie coalitiepartijen naar de gemeenteraad met de strekking het cruisetoerisme en de cruiseterminal PTA te verwijderen uit de stad.
Terugkoppeling Netwerk Circulair #2: industriewater en vergunningen
De bevolking in de metropoolregio Amsterdam groeit, dus ook de vraag naar drinkwater neemt toe. Daarnaast is er ook een groeiende vraag naar industriewater. Voldoende reden om op 11 mei bij elkaar te komen in het Westhavengebouw in Amsterdam, naast een prachtige productielocatie in het hart van de haven. Het werd een inspirerende en informatieve middag.
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en Bunge over hun samenwerking
Vergunningverlening verloopt te complex en traag, en dat staat innovatie in de weg. Dit signaal krijgt ORAM regelmatig van leden, vertelt directeur Kees Noorman. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verleent de vergunningen, en staat voor een duurzame, veilige en gezonde leefomgeving. Organisatie Bunge raffineert en verwerkt plantaardige oliën en vetten. Ze wilde hun fabriek in Wormerveer sluiten en de capaciteit in Rotterdam verkopen, om in de Port of Amsterdam een nieuwe moderne productielocatie te openen. Hoe is het deze twee partijen wel gelukt om in goede samenwerking de vergunning rond te krijgen?
Zeehavendagen Amsterdam 2023 van 22 tot 25 juni
‘Zeehavendagen hoort gewoon bij Amsterdam’ en ‘uniek dat je overal mag komen waar je anders langsfietst’. Met een 8 als waarderingscijfer van de bezoekers in 2022* en meer deelnemende havenbedrijven in 2023 dan vorig jaar, groen licht voor de tweede editie van Zeehavendagen Amsterdam. Het evenement wordt dit jaar gehouden van 22 t/m 25 juni en telt van Amsterdam en Zaandam tot aan IJmuiden en Beverwijk meer dan 55 ‘attracties’.
Met een paar klikken afval duurzaam en lokaal verwerken
Nieuws van Port of Amsterdam: Met het online platform geoFluxus krijgen bedrijven hulp bij het efficiënter, duurzamer en goedkoper verwerken van hun afval door bedrijven in de nabije omgeving. Met de steun van gemeente Amsterdam, provincie Noord‐Holland en Port of Amsterdam is het platform nu ook beschikbaar in Amsterdam. Een belangrijke stap om de circulaire economie in de regio te stimuleren.
Politiek spreekt zich uit over de haven
Interessant havendebat stond in het teken van ruimte, transitie en governance. De voormalige koepelgevangenis in Haarlem was afgelopen donderdag het toneel van het provinciale havendebat. Maar liefst tien lijsttrekkers gingen onder leiding van Martijn de Greve in debat over de toekomst van de Noord‐Hollandse havens. Het werd een interessant en bij vlagen spannend debat waar de uiteenlopende standpunten van partijen zich helder aftekenden. Duidelijk werd ook dat de havens belangrijk zijn voor de provincie. Een aantal deelnemende politici gaf van tevoren zelfs aan het havendebat één van de belangrijkste te vinden van alle debatten.
VNO‐NCW interviewt Kees Noorman
Ondernemingsvereniging VNO‐NCW interviewt Kees Noorman, directeur ORAM. ORAM is branchelid van VNO‐NCW. Kees vertelt onder andere over actuele kwesties voor ORAM, belangrijke lobbypunten en hij geeft zijn visie op de toekomst van de branche.
Wat willen de politieke partijen met de haven?
15 maart is het zover: de Provinciale Staten verkiezingen. Provincie Noord‐Holland is belangrijk voor de Amsterdamse haven en het Noordzeekanaalgebied. Recent publiceerde het provinciebestuur de Nota Zeehavens, waarin de visie van de provincie uit de doeken werd gedaan. Zo kiest de provincie ervoor in het Noordzeekanaalgebied vast te houden aan de titel ‘Industrieterrein van Provinciaal belang’ teneinde het gebied exclusief te bestemmen voor havenfunctie.
Ruimte voor circulaire economie
De circulaire economie heeft voldoende locaties nodig, met een hoge milieuruimte en een goede ontsluiting. Dit was één van de conclusies van het onderzoek door CE Delft. Maar is dit ook haalbaar in het Noordzeekanaalgebied, waar ruimte altijd schaars is? En waar moet die ruimte voor bedrijven dan aan voldoen?
Provincie Noord‐Holland presenteert Nota Zeehavens
Op de valreep van een nieuwe bestuursperiode presenteert de provincie Noord‐Holland de Nota Zeehavens. ORAM heeft in een vroegere fase input gegeven op deze nota, net als andere stakeholders in de haven. Het resultaat is een gebalanceerde visie die enerzijds inzet op het economische belang van de havens en anderzijds op het belang van de energietransitie en circulariteit. De nota beslaat alle zeehavens in de provincie, naast de havens in het Noordzeekanaalgebied komt ook de haven van Den Helder aan bod.
Circulaire haven op weg naar 2030
Met een groeiende metropool in de omgeving komen er in de Amsterdamse haven veel afvalstromen binnen. Door de ligging van de Amsterdamse haven heeft het gebied zich ontwikkeld tot een belangrijke circulaire hub in Noordwest Europa, waar verschillende afvalstromen een zo hoogwaardig mogelijk nieuw leven krijgen. Om deze hubfunctie kracht bij te zetten hebben in 2020 verschillende circulaire bedrijven, ORAM en Port of Amsterdam de handen ineengeslagen met de oprichting van Netwerk Circulair.
ORAM over stikstofproblematiek Haven
“De stikstofproblematiek veroorzaakt ‘desastreuze’ knelpunten in de Amsterdamse haven. Bedrijven kunnen niet uitbreiden, verduurzamen of verhuizen, nieuwkomers haken af. ‘De haven staat stil.’ ”
Reactie ORAM op strategie Amsterdam circulair 2020–2025
Deze week heeft het College van B&W de Strategie Amsterdam Circulair 2020–2025 en het Innovatie‐ en uitvoeringsprogramma Amsterdam Circulair 2020–2021 vastgesteld. De gemeente heeft haar ambities voor een circulaire economie gekoppeld aan het zogenaamde donutmodel. Dit model is ontwikkeld door de Britse econome Kate Raworth. In het circulaire model verbindt ze economische, sociale en ecologische principes, met als doel brede welvaart.